مزایا آسانسور گیرلس

مزایای آسانسور گیرلس

آسانسورهای گیرلس یا روم لس جایگزین مناسبی برای آسانسورهای گیربکس و قدیمی محسوب می‌شوند و موتورهای AC به جای موتورهای DC قرار می‌گیرند. فعالیت این موتورها به این شکل هست که یک مبدل در سر راه موتور و منبع تغذیه قرار می‌گیرد تا منحنی شتاب مثبت و شتاب منفی را در آسانسور اندازه گیری و کنترل کند.

موتورهای گیرلس (بدون گیربکس) برای آسانسورهای با سرعت 2/5 متر بر ثانیه و یا بیشتر بسیار متداول است. موتورهای گیربکس دار به دلیل اصطکاک چرخ دنده‌ها گرمای زیادی تولیده کرده و نیاز به تهویه دارند. اما در موتورهای گیرلس به دلیل نوع تکنولوژی بکار رفته، افزایش دما در هنگام حرکت کابین کمتر اتفاق می‌افتد. البته در آسانسورهای گیرلس با سرعت بالا و یا ترافیک زیاد وجود فن خنک کننده  برای کنترل دما ضروری است. موتورهای گیرلس نسبت به موتورهای گیربکسی دارای وزن کمتری هستند.

کاهش مصرف انرژی و برق در موتور های گیرلس نسبت به موتور های گیربکسی تا 50% است. بنابراین آسانسورهای گیرلس از نظر مصرف برق بهینه هستند هر چند که هزینه خرید آنها به مراتب بیشتر از آسانسورهای گیربکسی است.

در صورت قطع شدن حرکت کابین می‌توان موتورهای گیرلس را به صورت دستی حرکت داد که این مورد یک مزیت محسوب می‌شود. موتورهای گیرلس به دلیل نداشتن گیربکس از سرعت بسیار مناسبی برخوردار هستند ولی برای آزاد کردن ترمز خیلی باید مراقب بود. جهت مواردی مانند حمل بار بهتر است موتور گیرلس در ساخت بالابر مورد استفاده قرار گیرد که قابلیت فعالیت با برق سه فاز و تک فاز را داشته باشد.

جالب است بدانید که موتورهای گیرلس بدلیل حذف گیربکس از لحاظ حجم کوچکتر از موتورهای گیربکسی هستند که همین موضوع باعث نصب سریعتر آسانسور شده و هزینه سرویس و تعمیرات آسانسور را به کمترین حالت می‌رساند. به همین دلیل آسانسورهایی با موتور گیرلس برای نصب در ساختمان‌های اداری و یا ساختمان‌های مسکونی پرترافیک بسیار مناسب و مقرون به صرفه هستند.

ترمز آسانسورهای موتورهای گیرلس 

در مواقع اضطراری سیستم ضد سقوط فعال شده و کابین متوقف خواهد شد. موتورگیرلس نیازی به فلایویل ندارد، حذف موتورخانه از ساختمان های که در واقع یک تحول قابل شماری را به وجود اورده هم هزینه ساخت و ساز را کاهش میدهد و همچنین  فضای بیشتری را آزاد میکند .

مناسب برای تعداد استارت بالا در فضاهای پر تردد و پر ترافیک  به دلیلی فناوری کارکرد بسیار بالا

امکان نصب در فضاهای محدودتر  و کوچک تر و حتی بدون موتورخانه

کاهش ابعاد موتور و حذف گیربکس باعث کاهش لرزش و صدای حرکت آسانسور می شود.

دسترسی به سرعت های بالا در تعداد توقف های زیاد که به ۱ تا ۵ متر بر ثانیه

می رسد

صدای کم  ترمز و موتور گیرلس، کاهش صدا و لرزش به دلیل حذف گیربکس، فلایویل و هندویل

حجم بسیار کم و قدرت بسیار بالا

فرایند نصب این آسانسور روملس بسیار کوتاه تر از سایر موارد

سازگاری این آسانسورها با محیط زیست

کم حجم بودن لوازم و قطعات بکار رفته برای این آسانسورها

سرویس ساده‌تر و کاهش چشمگیر هزینه‌ها

دسترسی ساده‌تر نصاب و سرویسکار به تمامی بخش‌های آسانسور مجهز به موتور گیرلس

محدودیت های موتور گیرلس نسبت به گیربکس 

هزینه بالاتر کل سیستم آسانسور روملس نسبت به آسانسورهای گیربکس دار مثل هزینه ی تابلوفرمان، موتور، درایو، پاراشوت، هزینه نصب و . . .

لزوم طراحی و انتخاب اجزای مناسب حتی قبل از قرارداد

محدودیت کاربرد در محیط صنعتی

مزایای موتور گیرلس نسبت به موتور گیربکس 

بهینه بودن از نظر مصرف برق

کمتر بودن هزینه سرویس و نگهداری

عدم نیاز به روغن کاری گیربکسی

حذف فلایول

مشخصات فنی آسانسور گیرلس 

ایجاد حداقل صدا معادل و یا کمتر از 40

پوسته ساخته شده از بهترین مواد چدن با مقاومت بالا در مقابل فشارهای سیم بکسل

امکان نصب در موتور در درون چاهک (بدون موتورخانه) و یا سقف آخر

دارای 2 ترمز مستقل با قابلیت استفاده به صورت مجزا (تابلو فرمان) و یا دستی

مجهز به بوبین ترمز از 24 ولت تا 110 ولت

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با مزایای آسانسورهای گیرلس آشنا کنیم. در صورتی که سوالاتی در زمینه نصب آسانسور گیرلس دارید می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت آلپای تماس بگیرید.

مجموعه آلپای با نیروی جوان در اهداف بلند مدت خود در نظر دارد تا بهترین شرکت آسانسور ایرانی باشد. برای حمایت از ما کافیست این مجموعه را به باقی دوستان خود معرفی کنید. اعتماد شما سرمایه ماست .

فهرست مطلب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن
Call Now Button